dr. Jékely Zsombor, gyűjteményi főigazgató-helyettes az Iparművészeti Múzeum képviseletében vett részt a Kiotói konferencián

Úti beszámolók

ICOM konferencia, Kiotó, Japán, 2019. augusztus 31 – szeptember 8.

Kiküldött az Iparművészeti Múzeum képviseletében:  dr. Jékely Zsombor, gyűjteményi főigazgató-helyettes

Az ICOM konferencia plenáris ülései mellett Jékely Zsombor az ICOM-ICDAD konferenciáján vett részt. Iparművészeti és Design Múzeumok és Gyűjtemények Nemzetközi Bizottsága a keleti és nyugati iparművészeti tárgyak kölcsönhatásáról, illetve a hagyományos iparművészeti tárgyak modern kontextusban történő kiállításáról rendezett konferenciát. Az előadások szeptember 2-4. között voltak megtartva, a teljes program az ICDAD honlapján elérhető (http://icom-icdad.com/icom-kyoto-sessions). Jékely Zsombor előadásának témája az ún. Fonthill-váza budapesti rajza volt. Ez az akvarell a Gaignières-Fonthill váza néven ismert nagy jelentőségű tárgy hiteles rajzi másolata, 1713-ból. Magát a vázát a szakirodalom úgy tartja számon, mint az első biztosan dokumentált, Európába került kínai porcelán vázát. Tévesen Nagy Lajos magyar kiraly udvarához szokták kötik a tárgyat – valójában az egykor a foglalatán lévő címerek a nápolyi Anjou uralkodókra utalnak. A foglalatot feltehetően II. Johanna nápolyi királynő (1414-1435) készítette. A budapesti akvarellmásolat Baron Jérome Pichon tulajdonában volt, halála után 1897-ben került aukcióra Párizsban, ahol Radisics Jenő kezdeményezésére az Iparművészet Múzeum megvásárolta.

A konferenciához kapcsolódva az ICDAD szakmai kirándulást szervezett szeptember 5-én Kiotóban, ahol a város ma is élő Iparművészeti hagyományait ismerték meg a résztvevők. Többek között a Kawashima textilgyár és múzeuma, valamint a Kiotói Kerámia Szövetség bemutatóterme szerepelt a helyszínek között. 

Mind a szűkebb szakmai konferencia, mind az egész ICOM-konferencia nem csak Kiotó művészeti örökségének és múzeumainak megismerését tette lehetővé, de lehetőséget teremtett a közvetlen nemzetközi kapcsolatteremtésre is. Jékely Zsombor többek között az Iparművészeti Múzeum 2016-2018 között Japánban járt Herend kiállításának kínai adaptációjáról, valamint egy Japánban rendezendő következő kerámia-kiállításról egyeztetett a konferencia időtartama alatt.

Képek: 

  1. Jékely Zsombor a konferencián
  2. Az ICOM-ICDAD vezetősége
  3. Kyoto Ceramic Art Association bemutatóterme
  4. Divatkiállítás (Dress Code) a kiotói National Museum of Modern Art épületében
  5. Az ICOM-konferencia zárórendezvénye – National Museum, Kyoto